CT photon counting

UZ Leuven neemt als een van de eerste ziekenhuizen ter wereld een CT-scanner met photon-counting technologie in gebruik

De photon-counting technologie van de Naeotom Alpha brengt klinische besluitvorming via CT-beelden naar een ongekend niveau: scherpere beelden aan een lagere stralingsdosis met een ongezien oog voor detail.

Leuven

|2021-11-19
photon counting CT

Voor tal van ziekten is een CT-scanner het aangewezen beeldvormingstoestel. Een CT-scanner maakt gebruik van röntgenstralen of fotonen die door het lichaam gestuurd worden. Een computer stelt met foto’s uit verschillende hoeken een gedetailleerd 3D-volumebeeld samen. Bij de huidige generatie scanners zit er vrij veel ruis op de beelden: niet alle fotonen kunnen geanalyseerd worden, waardoor het potentieel van de technologie onderbenut blijft. UZ Leuven neemt nu als eerste ziekenhuis in België de Naeotom Alpha photon counting CT-scanner in gebruik. Dit toestel kan wél elk individueel foton analyseren en daardoor beelden maken die gedetailleerder zijn dan ooit. Begin deze week liet Siemens Healthineers weten dat zij als eerste in de wereld een CT-scan met photon-counting technologie op de markt brengt.

<p>Prof Dr Van Ongeval, diensthoofd radiologie UZ Leuven</p>
photon counting CT

Diensthoofd radiologie van UZ Leuven, prof. dr. Chantal Van Ongeval: “Deze nieuwe CT-scanner laat ons toe om met meer detail naar structuren in het menselijk lichaam te kijken. Denk aan de kleinere bronchiën van de longen, bloedvatwandjes of kleine letsels. We zullen ziekten en aandoeningen beter en vroeger kunnen opsporen dan voorheen. Een mooi voorbeeld zijn botbreuken. Een gebroken bot kregen we al in beeld, maar we willen ook weten hoe sterk het gebroken bot nog is, om in te schatten wat de beste behandeling is. Dat kan nu. Je kan dit CT-toestel omschrijven als een grote microscoop, die beelden maakt met een resolutie van 0,2 millimeter, wat 50 procent scherper is dan voorheen. Dit is een kwantumsprong voor de medische beeldvorming.”

Glenn To van Siemens Healthineers: “Ten opzichte van de beste CT-toestellen die nu op de markt zijn heeft de photon counting-CT per scan liefst dertig procent minder stralingsdosis nodig voor een optimale beeldkwaliteit. Bovendien blijft de bestralingstijd erg kort: scantijden duren slechts enkele seconden of zelfs maar een fractie daarvan. Deze technologische doorbraak creëert nieuwe mogelijkheden op het vlak van CT-onderzoeken ten voordele van de patiënt.”

Professor Chantal Van Ongeval: “In UZ Leuven kunnen we dankzij de photon counting CT-scanner nu ongetwijfeld vaker voor een CT-scan kiezen omdat de voordelen sterk opwegen tegen de straling van een CT-scan, zeker nu we de dosis kunnen reduceren. Dankzij het stralingsluwe karakter van de nieuwe technologie komen ook risicopatiënten, zoals kinderen, meer in aanmerking. Beeldvorming via CT of MRI zullen altijd complementair blijven aan elkaar, maar de waardeverhouding zal veranderen. Dit CT-toestel is voor sommige indicaties op het vlak van cardiologie, pneumologie, vasculaire pathologie en oncologie een goed alternatief voor een MRI-scan.”

<p>Glenn To van Siemens Healthineers</p>

UZ Leuven is een van de vijfentwintig ziekenhuizen wereldwijd, en het eerste in België, die het nieuwe toestel van Siemens Healthineers in gebruik neemt. In 2022, wanneer het toestel ook commercieel op de markt komt, zullen vermoedelijk ook andere ziekenhuizen volgen. Volgens prof. dr. Van Ongeval is de fotonen tellende technologie momenteel dé referentie op het vlak van CT-beeldvorming. “De nieuwe mogelijkheden zijn nu al eindeloos en dit is nog maar het begin van een verhaal. Naast het verhoogde detail, willen we gebruik maken van energiekanalen in de fotonteller waardoor bepaalde weefsels selectief getoond kunnen worden. Het gebruik van diezelfde energiekanalen laat ook toe om contraststofvloeistoffen bij een scan beter te zien, waardoor we tot dertig procent minder contrastvloeistof moeten toedienen. Tegelijk houden we ook een vinger aan de pols rond het gebruik van nieuwe contrastvloeistoffen, met minder of zonder jodium. We hopen vooral om dat alles snel in samenwerking met andere ziekenhuizen te kunnen doen. Zo zal deze nieuwe methode pas écht voet aan de grond krijgen”, besluit professor Van Ongeval.

Veerle Demeyer
Head of Communication, Siemens Healthineers
veerle.demeyer@siemens-healthineers.com
+32 475 47 02 50

Siemens Healthineers AG (Beursgenoteerd in Frankfurt, Duitsland; DE:SHL) zet haar schouders onder de gezondheidszorg van de toekomst. Als toonaangevende speler in medische technologie gevestigd in Erlangen, Duitsland, ondersteunt Siemens Healthineers via haar lokale vestigingen zorgverleners wereldwijd in hun ambitie om de precisiegeneeskunde uit te breiden, de patiëntervaring te verbeteren en hun zorgverlening te transformeren en digitaliseren.

Siemens Healthineers investeert daarom continu in de verdere ontwikkeling van haar diensten- en productportfolio. Haar AI ondersteunde toepassingen en digitaal aanbod zijn onmisbaar in de volgende generatie van medische technologie en zullen het bedrijf en haar positie in de in-vitrodiagnostiek, medische beeldvorming voor therapie en in-vivodiagnostiek verder verstevigen. Siemens Healthineers biedt daarnaast een scala aan diensten en oplossingen dat zorgverleners in staat stelt om patiënten een efficiënte zorg van de hoogste kwaliteit te bieden.

In het fiscale jaar 2021, dat eindigde op 30 september 2021, realiseerde Siemens Healthineers, die wereldwijd ongeveer 66.000 werknemers in dienst heeft ,een omzet van € 18 miljard en een gecorrigeerde winst (EBIT) van € 3,1 miljard.

Meer informatie is beschikbaar op www.siemens-healthineers.com en www.siemens-healthineers.be.